Fakta & historia om Malaga Flygplats

Flygplatsen i Malaga är inte bara Malagas utan den servar hela Costa del Sol. Den ligger strategiskt placerad med hyfsad närhet till alla större städer utmed solkusten.

Ska du till exempel till Marbella så är det Malaga du flyger till. I Marbella finns ingen flygplats.

Ungefärliga restider till större orter

Flygplatsen är som sagt knutpunkten för hela solkusten. Det är enkelt att ta sig vidare till de olika orterna. Och det finns också många olika transportmedel att välja mellan, t ex hyrbil, tåg, buss, taxi eller en privat transfer.

  • Torremolinos – 10 min
  • Benalmadena – 15 min
  • Malaga centrum – 20 min
  • Fuengirola – 20 min
  • Calahonda – 25 min
  • Marbella – 40 min
  • Puerto Banus – 45 min
  • Estepona – 60 min

Angivna restider är ungefärliga och med bil.

Om Flygplatsen

Flygplatsen i Malaga är en av Spaniens äldsta men är ändå modern tack vare renoveringar och ombyggnationer. Den senaste större ombyggnaden skedde 2010.

2010 öppnade den nya terminalen T3. Den kan man säga kopplades samman med T1 och T2 och mer eller mindre slukade dem. Flygplatsen bestod alltså tidigare av 3 terminaler. Men terminal 1 och terminal 2 används efter ombyggnaden mycket lite.

Som resenär från Sverige och Skandinavien ankommer, och lyfter alla flyg, från terminal 3.

Terminal 3 kan också kallas Nya Terminalen och faktum är alltså att nästan all flygaktivitet nu är koncentrerad till denna terminal.

Flygbolagen som trafikerar flygplatsen, både från Sverige som internationellt.

Fakta om Malaga Flygplats

Information

  • Flygplatskod (IATA): AGP
  • Flygplatskod (ICAO): LEMG
  • Webbsajt: Aena.es/Malaga
  • Latitud: 36.675653
  • Longitud: -4.490974

Kontakt

Antal resenärer som passerar flygplatsen per år

Malaga är Spaniens 4:e mest trafikerade flygplats. Närmare 20 miljoner resenärer använder flygplatsen varje år. Naturligtvis har antalet resenärer, pga pandemin, minskat de senaste 2 åren men antalet är på gång upp igen under 2022.

Antal passagerare/år

  • 2022 (tom juni): 8 166 006
  • 2021: 8 874 635
  • 2020: 5 161 636
  • 2019: 19 856 299

Källa: aena.es

Flygplatsen i siffror

Terminal 3 har 12 bryggor för ombordstigning, 84 incheckningsdiskar, 2 diskar för specialbagage och 11 bagageutlämningsband, plus en för specialbagage.

I anslutning till det nya terminalområdet finns parkeringsplats med kapacitet för mer än 2 500 fordon och en bussparkering i källaren på terminal för 50 bussar. Här finns också en ny järnvägsstation som byggdes för att länka flygplatsen till tåglinjen Málaga-Fuengirola.

De nya flygfälten består av banor på 3 090 meter för start och landning. En parallell taxeringsbana och fyra snabba taxeringsbanor. Dessutom finns mer än 150 000 kvadratmeter för flygplansparkering vilket möjliggör totalt 125 platser.

Historia

Historien om hur allt började inleds 9 mars 1919 då ett Salmson 2A flygplan flög över staden letandes efter ett ställe att landa på. Planet landade till slut på en plats som kallades “El Rompedizo”.

I planet fanns Pierre-Georges Latécoère. Han letade vid tidpunkten efter platser i Spanien där han kunde etablera olika flygplatser.

01 september 1919

Linjetrafik

Efter flera testflygningar började Didier Daurat, framtida chef för Málagas flygplats, med linjetrafik mellan Toulouse, Barcelona, Alicante, Málaga, Tanger och Casablanca.

01 september 1919
01 januari 1937

Träningsbas flygvapnet

1937 blev flygplatsen en flygbas och skola för flygvapnets besättningsmedlemmar, observatörer och specialister.

01 januari 1937
12 juli 1946

Internationell trafik

Flygplatsen öppnas för inrikes och internationell trafik och klassificeras som en tullstation.

12 juli 1946
01 september 1965

Officiellt Malaga Airport

Flygplatsen som tidigare kallats, “El Rompedizo” eller “García Morato”, blir officiellt Málaga Airport genom en ministeriellt utfärdad order.

01 september 1965
29 januari 1968

Ny passagerarterminal

En ny passagerarterminal invigs och omedelbart överfördes hit både inrikestrafik och internationell trafik. Tidigare hade den betjänats vid den provisoriska stationen.

29 januari 1968
30 juni 1972

Ytterligare terminaler

Då invigds en specifik terminal kallad ”Modulstation för icke-regelbunden trafik” som ett svar på den stora trafikökningen.

30 juni 1972
30 november 1991

Pablo Ruiz Picasso Terminalen

Den ihållande trafiktillväxten gjorde att man byggde ytterligare en ny terminal. Terminalen fick namnet Pablo Ruiz Picasso.

30 november 1991
01 november 2002

Nytt modernt kontrolltorn

Då invigde flygplatsen ett modernt kontrolltorn med toppmodern teknik. För första gången inkorporerades VICTOR-systemet i ett flygledartorn.

01 november 2002
01 mars 2010

Terminal T3

För att möta den snabba ökningen av passagerare inviger flygplatsen en ny terminal, kallad T3. Denna sammanfogar de befintliga (T1 och T2) och bildar en enda stor passagerarterminal med kapacitet för mer än 9 000 passagerare vid rusningstid.

01 mars 2010

Här har vi presenterat lite fakta om flygplatsen. Tycker du att vi missat något eller om något känns oklart?! Bara hör av dig så ska vi se till att bringa klarhet eller uppdatera vår info.